Myyntipäätöstä emmin vieläkin

Varjoliitoa aloittaessa päätin, että jos lentämisessä tulee vuoden tauko, lopetan lajin. Loppukesällä tulee kaksi vuotta, mutta edelleen tätä kirjoittaessa ajattelen, että jospa en sittenkään myisi varjoliitovarusteita. Vain ne 1-2 makeaa kesäkelin lentoa kauniissa maisemassa kivojen pilottien kanssa näin laadukkaalla setillä ovat sen arvoisia. 

Valitettavasti (yrittäjälle onneksi) aika on niin kortilla ja valokuvausstudiollani kärry varusteineen on aina vähän tiellä, joten nyt on aika tyytyä dronella lentelyyn. 

Ostin moottorin maahantuojan omasta käytöstä 2013. Uusi moottori oli menossa rakenteilla olevaan trikeen, eli moottoria oli vain koekäytetty. Moottorilla on muutenkin lennetty vasta noin 110-120 tuntia. Tällä moottorilla lennetään matalilla kierroksilla ja näihin ei mäntäpistiäinen pure, joten käyttöaika on huomattavasti pidempi kuin “lentävillä moottorisahoilla”.

Alla olevasta kokonaisuudesta puuttuu vain siipi, jotta voisi lähteä lentämään. Omasta en raski luopua, koska on tehty Skyfoxin logolla. Varusteet ovat Tampereella.

Parajet Cyclone Macro -varjoliitomoottori

Sähköstartti

Sähköstartti helpottaa lähtövalmisteluja.

Nestejäähdytys

Tehokas jäähdytys 

Hiilikuitupotkuri

Sapelinlapojen päissä on
lentokoneista tutut wingletit

Iso bensatankki

14 litran tankilla lentää noin 3 h 

Makea käyntiääni

Moottori murisee matalalla
äänellä eikä revi tärykalvoja
kuten lentävät moottorisahat

Tehokas moottori

294 cc pieni wankel, jossa on 
40 hv ja työntöä huikeat 92 kg

Kestävä suojakehikko

Lentokonealumiinen kehikko
suojaa lentäjää.
Nopea purkaa osiin.

Faktat

  • kevyt ja vahva 294 cc (40 hv) moottori nostaa ilmaan heti eikä tarvitse juosta ja toivoa parasta
  • ilmailuun moottoreita valmistavan Rotronin wankelmoottori eli ei ole italialainen skootterin vatkain Rotronin kotisivut
  • 36 kg kuivapaino toimii loistavasti jaloilta starttaamiseen. Huima 92 kg työntövoima sopii erinomaisesti myös tandemiin ja tandem-trikeen Valmistajan suositus max 250 kg eli pilotti saa syödä toisenkin makkaran 😉 
  • kolmilapainen sapelimallinen hiilikuitupotkuri, jossa wingletit vähentävät potkurin ääntä ja lisäävät työntövoimaa
  • polttoainetankki 14 l, jolla  lentoaika on 3-4 h
  • sähköstartti (vuoden tauon jälkeen vanhoilla bensoissa käyntiin tuttuun tapaan toisella startilla)
  • nestejäähdytys, käytetty koko ajan laadukasta jäähdytysnestettä eikä pelkkää vettä (jäähdytin vuotaa aivan vähän)
  • teräskuorinen oikea äänenvaimennit, joten ääni ei ole kuin ärsyttävä moottorisaha (katso ja kuuntele video alempana)
  • Parajetin valjaat, johon tulee mukaan käyttämätön speedbar (valjaissa hieman kulumista selkäpuolen pehmusteissa ja istuinlevyssä)  Valjaiden esittelyvideo
  • mukaan tehtaan valmistama tandem-kaari, joka pitää kyytiläisen “pois sylistä” ja suojaa mahdollisessa kompuroinnissa
  • starttiakulle älylaturi ja DIY starttikaapeli esim. auton akulle
  • tuliterä Lipo-starttiakku kovalla kotelolla ja balancerilla
  • Suomessa uusi (moottori, kehikko ja valjaat) maksoi vajaa 11.000 euroa ja jenkeissä uuden hinta $11,495  American Paragliding
  • moottori tarkastettu ja huollettu 2021 Aurassa, jonka jälkeen on lennetty vain huollon testilento ja oheisen videon käyttäminen. Lennetty kaikkiaan vasta noin 120 h, joka on kyseiselle moottorille lähinnä sisäänajo.
  • vain yhdesti ei ole lähtenyt toisesta startista käyntiin. Kaasuttimen kalvot olivat väsähtäneet, joten lentokiimassa liian innokkaana starttasin ihan liikaa 2 akullista ja poltin sähköstartin käämin. Starttimoottori ja kalvosarja vaihdettiin uusiin. Polttoaineletjut vaihdettiin huollossa 2021, vaikka olivat ehyet, mutta jo hieman kovettuneet.
  • moottorin kuluvista osista on tuotetiedot, joten niitä voi vaikka ostaa valmiiksi varastoon eikä tarpeen hetkellä alkaa etsimään tietoja. Osia on saanut Suomesta tarvikeliikkeistä.
  • mukaan tulee paljon hyviä tarvikkeita, joille voi olla käyttöä
  • varusteet on aina säilytetty kuivassa ja lämpimässä tilassa
Paukkuliivit

Nirvana Agama -paukkuliivi on
tarvittaessa nopea irrottaa ja asentaa.

Suojaverkko

Yläosassa itse asennettu suojaverkko

Hyvät säädöt

Hyvin on sopinut 180 cm ja 90-100 kg pilotti. 

Speedbar

Mukaan tulee käyttämätön speedbar.

Pelaripussi sivulla

Icaro XL -pelastusvarjo yli 100 kg
pilotille ja SOL suojapussi
instrumenttikannella (2013)

Alumiininen kaasukahva, jossa sähköstartti, sammutus ja cruise.

Ilmailumoottoreihin erikoistuneelta Rotronilta laadukkaista materiaaleista valmistettu moottori.

Käyntiääni on matala murina

Kukaan ei ole valittanut tämän moottori äänestä. Päin vastoin moni motoristi tulee kateelliseksi, kun Rotron murisee matalalla äänellä. Moottorissa on teräskuorinen kunnollinen äänenvaimennin, jonka halkeamista ja kiinnityksestä irtoamista ei tarvitse pelätä.

Tällä lentäessä ei tarvita kuulosuojaimia moottorin takia. Katso ja kuuntele video alla. Videolla käytän vain noin puolta tehoa eli sen mitä useimmat movat työntää kaasu pohjassa.

Taustalla hieman kuuluu naapurin painepesurin surinaa ja suhinaa.

Parajet verkkosivut

Rotron verkkosivut

Parajet-esite (Eng)

Käyttäjän opas (Fin)

Lisävarusteet

  • Sol -pelarilaukku instrumenttikannella. Myynti- ja esittelysivu
  • Icaro XL -pelastusvarjo yli 100 kg pilotille (2013)
  • Nirvana Agama -paukkuliivi on tarvittaessa nopea irrottaa ja asentaa. Esittelyvideo
  • WoodyValley etulaukku pikalukoilla ja instrumenttikannella Myyntisivu
  • Icaro 2000 movakypärä, jonka koko on ehkä L, oman pääni ympärysmitta 59 cm, Myyntisivu
  • Peltor MT53H79P3E-77 tehdasvalmisteinen headset, kaapeli ilmailuradiolle
  • Ilmailuradio Vertex VXA-220 Pro VI
  • PMR 2000 -radio (käyttämätön)
  • Syriden korkeusmittarin saa mukaan, mutta en ole saanut ladattua sitä, koska usb-liitin irtosi. Näyttäisi voivan korjata, jos pystyy tinaamaan. Verkkosivu
  • saatavilla olevat käyttöohjeet saa pdf-tiedostoina

Icaro 2000 varjoliitokypärä, Peltorin headset, PMR 2000 -radio ja Vertexin ilmailuradio. Skyfoxin tarra poistetaan ennen myyntiä.

Peltorin tehdasvalmisteinen headset

SOL-pelarilaukku instrumenttikannella ja Icaro XL pelastusvarjo yli 100 kg. Suosittelen pelastusvarjon avaamista, tarkastamista ja uudelleen pakkaamista. Pelaria ei ole heitetty.

WoodyValley etulaukku metallisilla pikalukoilla ja instrumenttikannella. Sisälle mahtuu mm. järjestelmäkamera 70-200 objektiivilla.

Sekalaista tarviketta

  • Stanley 90 L työkaluarkku pyörillä ja vetokahvalla Myyntisivu
  • Stanley trolli irrotettavilla osioilla eli arvokkaampi irtain on helppo siirtää vaikkapa kansiosassa autoon lukkojen taakse Myyntisivu
  • kunnollinen tuuliviirin teline ja kylän pisin vapa Myyntisivu
  • pieni palosammutin, bensakanistereita 3×5 L ja 1×20 L, valmiita öljyannoksia, laturit, kaapeleita, työkaluja, ensiapulaukku ja paljon muuta movailussa tarpeellista varustusta

Isoon työkaluarkkuun mahtuu bensat, öljyt, varaosia ja vaikka oma apulainen. Arkun päälle on hyvä laskea vaikka moottori, josta se on helppo nostaa takaisin selkään.

Trollissa on helppo pitää tarvikkeet järjestyksessä. Alempaan mahtuu mm. kypärä, hanskat ja muu vaate. Ylempään osaan radiot, laturit, starttiakku jne elektroniikka.

Teknologian huipentuma 😉 Tämä tuuliviiri pysyy pystyssä kovemmallakin tuulella ja vaikka alla olisi peruskallio, merenjää tai hiekkaranta. Viirin löytää jo korkealta ilmasta vaikka hieman hämärämmässä säässä.

Yksi litran öljypullo jaetaan kuuteen osaan annospulloihin. Kun kanisteriin laittaa öljyn valmiista annospullosta, niin huoltoasemalla on helppo annostella tasan 5 l bensaa. Yhdellä 5 litran kannulla lentää reilun tunnin. Helppoa ja turvallista! 

Peräkärry Majava M 5030 LJ + Nordtop 150 -kuomu

  • Majava M 5030 LJ peräkärry vm. 2014  Myyntisivu
  • lavan koko 150×301 cm, laidan korkeus 23 cm
  • huippukätevä Nordtop 150  lukittava lasikuituinen kuomu   Myyntisivu
  • sisäkorkeus 150 cm eli mova mahtuu purkamatta kehikkoa
  • Bilteman langaton peruutuskamera  Myyntisivu
  • tehdasasennetut käännettävät led-valonheittimet (2 kpl) valaisevat sisätilan ja kärryn ulkopuolen
  • kippi
  • asennettu ylimääräisiä sidontalenkkejä
  • jarrukiila renkaaseen
  • ilman työkaluja purettava ja varta vasten tähän suunniteltu  movateline lukitsee moottorin ja tavarat paikoilleen, vaikka kuskiksi sattuisi Vatanen
  • kärryssä on sisällä sähköt eli sinne saa rakennettua vaikka latauspisteen 
  • uuden kärryn hinta noin 2000 eur ja kuomun lisävarusteineen noin 1900 eur
  • sekä kärry että kuomu on valmistettu Suomessa

Kuomu on tavallista monikäyttöisempi sen farmariautosta tutun takaoven ansiosta. Avautuva luukku suojaa vaikka sateelta, kärry on helpompi lastata ja purkaa kuin perinteinen malli.

Langaton peruutuskamera, jonka näytölle saa liitettyä myös toisen kameran, joka on esim. autotallin katossa tai seinällä helpottamaan peruuttamista.

Hinnat

Varjoliitomoottori + lisävarusteet ja tarvikkeet vain 4300 eur
Peräkärry + kuomu varusteineen vain 3200 eur (myyn movan ensin)

Koko paketti tasan 7000 eur!

(uutena jotain 17-19 Keur)

Kysy lisää

  Marko Kallio   040 5333 766   [email protected]